Na al eerder als tip te hebben meegegeven in deze #nldazuu50mmchallenge dat de 50 mm. een ideale lens is voor panoramafotografie, nu in diezelfde reeks de aanbeveling: ook geschikt voor HDR.  

Wat is HDR

Ik hoef je waarschijnlijk niet meer uit te leggen dat HDR staat voor High Dynamic Range. Het is een methode, nabewerkingstechniek waarbij je als het ware door beelden samen te voegen het dynamisch bereik vergroot. Dynamisch bereik is zeg maar wat je nog in de donkere delen ziet en in de lichte delen ziet. Door verschillende opnames samen te voegen van hetzelfde onderwerp, variërend van 3, 5 of 7 verschillende belichtingen leg je zoveel als mogelijk beeldinformatie vast. Kenmerkende van HDR is dat structuren, details enorm goed zichtbaar worden. Samenvattend, HDR is een methode om licht en kleur in je compositie goed vast te leggen, zodat je een optimale belichting krijgt.

Voorbeeld van Lightroom en HDR Efex Pro 2. Links Efex Pro 2 en rechts Lightroom HDR

Wanneer benut ik HDR

Zelf pas ik normaliter niet erg veel de HDR-techniek toe. De sensor van mijn Canon 5DMKIII, i.c.m. de ‘expose-to-the-right’ techniek kan voor mij voldoende dynamisch bereik geven. En als in de praktijk het contrast tussen ‘hemel en aarde’ te groot is en niet overbrugt kan worden met grijsverloopfilters dan is HDR een keuze voor me. Ook als ik lastige lichtsituaties heb zoals in interieurs die ik mag fotograferen, dan is een serie van 5 verschillende belichtingen handig om achter de hand te hebben. En ook in situaties waarbij ik bijvoorbeeld niet echt met een grijsverloopfilter kan werken i.v.m. gebouwen of bomen die teveel de horizon bedekken, ook dan is HDR een methode die prettig is om te benutten.

Vandaag ben ik echter speciaal naar een object gegaan om eens te experimenteren met HDR. Tijdens het joggen vanmorgen zag ik een oude graafmachine er verlaten bij staan en dacht dat is een leuk object voor de 44e #nldazuu50mmchallenge. Hierbij heb ik gewerkt met 5 exposures van 0, + en -. Of te wel een neutraal belichte opname, 2 foto’s die beide een stop en 2 stoppen overbelicht zijn en omgekeerd, 1 stop en 2 stoppen onderbelicht. Tijdens het inladen in Lightroom groepeer ik ze direct in een stack van 5, zodat ik de HDR opnames bij elkaar kan houden.

Canon EF 50 mm. L USM f/8 ISO100. Over the Top

Zo kom je in eerste instantie wel met veel opnames thuis, maar beter te veel dan te weinig. Goed opletten op de volgorde is wel handig. Lightroom sorteert ze in mijn geval niet hetzelfde als de camera, dus door in de bibliotheek module en goed naar de opnames te kijken groeper ik ze, om ze daarna samen te voegen tot een HDR.

Canon EF 50 mm. L USM f/8 ISO100. HDR Efex Pro 2. Overdreven

Dat kun je doen met verschillende soorten software, maar zelf geef ik de voorkeur aan Lightroom die sinds een kleine 2 jaar ook HDR’s kan maken. Zelf vind ik dat je in Lightroom de mooiste natuurgetrouwe opnames krijgt. Ook Photoshop biedt mogelijkheden en zelfs extra bit diepte (meer ruimte qua dynamisch bereik in de nabewerking), maar die heb ik vandaag links laten liggen. Wel heb ik om lekker over-the-top te gaan uit de NIK collectie HDR Efex Pro 2 gebruikt, gewoon voor de lol, je moet er van houden 😉

Impressie van vandaag