Het is een doordeweekse avond. De teller van foto’s in de maand Juli staat op een bedroevend laag peil. En ben notabene ook al geruime tijd niet meer met mijn fotomaatje Patrick erop uit geweest! Daar moest dus verandering in komen. Afgelopen dinsdagavond was dan eindelijk weer eens een moment.

Dillema’s in fotografie

Zoals altijd het dilemma, overdag mooie luchten, in de avond opklaringen en dus trokken de zo gewenste wolken als sneeuw voor de zon weg. Als je op het weer gaat letten, zoals ik inmiddels doe, dan gaat opvallen dat vaak als het opklaart, de wolken helemaal verdwijnen, of dat het juist echt verder dichttrekt! ! Een ander dilemma, waar gaan we dan naar toe. Ik wilde niet ver weg, dus in de omgeving van Arnhem en dus iets met water. Ik had een plekje in gedachten bij de Rosandepolder, maar daar aangekomen en rond gekeken te hebben toch maar besloten om elders te gaan kijken. Inmiddels was het bijna 9 uur dus ‘Magic Hour’ kwam met rasse schreden naderbij. De Rijn weer overgestoken en al rijdend over de Nelson Mandela brug zagen we richting Driel/Heteren een wolkenfrontje hangen en mooie avondkleuren :-). Dus ‘maar’ richting het stuw- en sluiscomplex bij Driel gereden. Auto geparkeerd en terwijl de zon al bijna verdwenen was achter de Westerbouwing/Doorwerth snel de eerste foto’s maken.

Tegenlicht fotograferen

84.5 mm. filter, Architectuur, Arnhem, Avondfotografie, dave zuuring, Driel, Drielsedijk eo., Gelderland, hoog water, landschap, Lucht, ND4 (0.6) grad filter hard, nldazuu.com, nldazuufotografeert.com, Rhein, Rhine, Rijkswaterstaat, Rijn, Rijn < Zonsondergangen, River, Rivier, Sky, Sluis, Sluizen, Stuw, Stuw en sluiscomplex Driel, Stuwen, Stuwencomplex, Sunset, Water, zomer, zonsondergang

Een van de eerste foto’s genomen bij het stuw en sluiscomplex te Driel

Mijn uitgangspunt was; ‘kleur-wolken-dijk-stuwcomplex’. Kortom een impressie van de stuwen in het landschap, waarin de kleuren dankzij de wolken de foto moesten maken en ik op zoek was naar een interessante voorgrond. Uitdaging, de wolken trokken snel weg, de zon stond al laag en dus was het weiland dat ervoor lag ook redelijk in de schaduw. Uitkomst was mijn 24-70 lens. Lekker all purpose, dus van redelijke groothoek tot lichte tele kon ik al snel mijn eerste composities maken. Eerst maar eens een bracket geschoten voor een HDR ( die ik vervolgens in de nabewerking in Lightroom direct weg heb gegooid!). Toen snel mijn Lee filter houder erop gemonteerd. Maar ja, welke filter dan? De reversed grad, nee zou de sluizen negatief beïnvloeden, hard grad….hmmm ook niet. Dan maar door met de soft grad ND4 (0,6). Achteraf gezien logisch, maar ook weer niet omdat de zon al vrij laag zat. Het licht was vrij scherp en dus de grens van overbelichten i.c.m. de softgrad opgezocht. Dit is vooral spelen met je histogram en je camera kennen, zodat je in de nabewerking weet of je deze hooglichten er nog uit kunt krijgen.
Verschillende standpunten gekozen om uiteindelijk terug te keren bij de start positie. Camera wat lager op de dijk, snel nog even naar de auto gerend, want wilde niet compleet lek gestoken worden door de insecten en deze foto gemaakt.

Geheim van de smit

84.5 mm. filter, Architectuur, Arnhem, Avondfotografie, dave zuuring, Driel, Drielsedijk eo., Gelderland, hoog water, landschap, Lucht, ND4 (0.6) grad filter hard, nldazuu.com, nldazuufotografeert.com, Rhein, Rhine, Rijkswaterstaat, Rijn, Rijn < Zonsondergangen, River, Rivier, Sky, Sluis, Sluizen, Stuw, Stuw en sluiscomplex Driel, Stuwen, Stuwencomplex, Sunset, Water, zomer, zonsondergang

Blik op het oosten met wegtrekkende wolken

En dan de kleuren! Mooie aan fotograferen in de zomer is dat je vaak pastelachtige tinten kunt vinden tijdens een zonsondergang. En zeker als de zon uit je frame is. Ik merk dat veel fotografen de zon in hun beeld willen hebben. Van mij hoeft dat niet zo. Da’s natuurlijk persoonlijke smaak. De basis is uiteindelijk je camera kennen en weten zoals ik al eerder hier schreef hoe ver kan ik gaan qua overbelichten. Een tip die ooit tijdens een mistige workshop van Bas Meelker leerde. Dus door te spelen met over- en onderbelichten en dit te doen met filters die doortekening in de lucht geven en het landachap (voorgrond land en achtergrond lucht) helpen te balanceren, neem ik digitale negatieven mee naar huis die voldoende data bevatten om in de nabewerking zoveel mogelijk kleuren uit te halen.

Het recept van deze typische nldazuu foto

 

Voor de bewerking van deze foto is alleen gebruik gemaakt van Lightroom CC en Nik collection Viveza. De volgende handelingen heb ik uitgevoerd om tot dit resultaat te komen:
1. Importeren vanaf CF reader en omgezet naar .DNG bestandsformaat. Waarom .DNG? Daar lees je hier meer over.
2. Tijdens importeren laat ik Lightroom al het lensprofiel (Canon EF 24-70 mm. f/4  L IS USM) en het kleurprofiel (in mijn geval bijna altijd camera landscape) toepassen op de foto’s. Uiteraard zijn de basis trefwoorden aan de metagegevens toegevoegd.
3. Dan laat ik even de PC haar werk doen, Lightroom vraagt dan op mijn inmiddels 2 jaar oude Dell XPS One 27” met 16Gb intern wat rekenvermogen en dan direct foto’s bewerken is niet echt een feest! Kan wel maar ik laat het dan even zo…
4. Vervolgens foto’s geselecteerd, gestapeld en gemarkeerd. Van de 30 opnames blijven er dan ca. 10 over. Grootste verschillen zijn compositie en de beeldvulling met de lucht in deze serie.
5. Dan op gevoel de eerste foto’s geselecteerd die ik verder wilde bewerken in Lightroom. Vaak is dit highlights verlagen, levendigheid verhogen, spelen met wit, zwart en de schaduwen en de foto in juiste perspectief zetten.
6. Aangezien er best kleur in de lucht was, maar dit niet direct via Lightroom er ‘makkelijk’ uit kreeg, van deze 10 foto’s er een viertal stuk voor stuk in Viveza bewerkt. Met Lightroom kan inmiddels al meer dankzij de digitale grad i.c.m. het penseel. Maar ik blijf toch NIK iets gebruiksvriendelijker vinden.