Dit keer één van de redenen waarom ik vind dat iedereen een 50 mm. lens in zijn tas moet hebben. De 50 mm. standaardlens is dé lens bij uitstek om een ‘landschap’  mee vast te leggen in een panorama.

Wat is dat Panorama

Gouden uurtje. Sigma Art 50 mm. f/8 1/30e 1/100e

Eerst maar eens even Wikipedia raadplegen, altijd een handige bron als je wat wil schrijven over iets waar anderen al over geschreven hebben:  “Het woord ‘panorama‘ kan een weids gezicht betekenen. Een panoramafoto kan dus een weids beeld laten zien.” Voor mij is de panorama techniek een perfecte manier om een landschap nog weidser en gedetailleerder in beeld te brengen dan bijvoorbeeld met een groothoeklens. Dat ik voor een standaardlens als de 50 mm. kies voor het maken van een panorama heeft voor mij te maken met de enorme scherpte die deze lenzen hebben. Daarmee dus ook dat je dankzij deze techniek nog betere grootformaat afdrukmogelijkheden creëert. Anderzijds is het een erg fraaie manier om je foto van een landschap te presenteren. Je kunt er ook voor kiezen om van een groothoekfoto soms een panorama uitsnede te maken, want panorama’s kenmerken zich door hun lang gerekte vorm.

Tips bij het maken van een panorama

Rijkerswoerd. Sigma Art 50 mm. f/5.6 1/30e ISO200

Onderstaande werkwijze met panorama’s pas ik normaliter toe. Uiteraard kan het ook anders maar aangezien dit voor mij werkt deel ik het met jullie 😉 Je begint vanzelfsprekend eerst met je compositie en camerapositie.

  1. Werk met een statief
    en zorg ervoor dat je statiefkop waterpas staat. Heb je geen waterpasje in je statiefkop, schaf dan voor een paar euro een waterpasblokje aan die je op je flitsschoen schuift. Dit waterpas zetten vergt soms wat gepuzzel met je statief, maar geloof me, doe je het wel. Dan is het resultaat er ook naar.
  2. Zet je camera in portretstand op je statief
    en gebruik als je daartoe de mogelijkheid hebt een handig accessoire zoals een L-Bracket. Een L-Bracket helpt je om van normaal naar portretstand schakelen zonder dat je de camera verschuift. Zo kun je ook perfect de verschillende opnames uitlijnen en zoveel mogelijk beeldinformatie vastleggen en zeker met een standaardlens neem je dan nog erg mooi de lucht mee.
  3. Meet je licht
    soms zijn er grote licht verschillen tussen de ene beeldhoek en de andere beeldhoek. Kennis van je camera ten aanzien van over en onderbelichting is cruciaal. Zelf werk ik in eerste instantie op diafragma voorkeuze als de verschillen klein zijn, maar als er wat contrastverschillen zijn kies ik voor de M-stand en meet zonder de foto’s te maken op verschillende punten het licht en probeer een gemiddelde te vinden. Of pas een grijsverloopfilter toe, maar let dan wel goed op dat je ene hoek niet te donker wordt ten opzichte van de andere. Een iets bewerkelijke tip is om brackets van 3 of 5 foto’s te schieten, zodat je ook HDR techniek kunt toepassen.
  4. Stel scherp en zet je desgewenst je camera op manual focus
    kies je scherpstelpunt en plaats daarna je camera op manual focus. Zo blijft je scherpstelpunt identiek en is je foto overal even scherp.
  5. Maak gebruik van een afstandbediening
    om zo cameratrilling te voorkomen en de ultieme scherpe beelden vast te leggen.
  6. Schiet overlappende beelden
    mijn panorama’s bestaan meestal uit minimaal 8 tot 16 beelden. Ik fotografeer meestal een beeldcirkel van een kleine 180 graden. En in die boog heb ik verschillende punten waarop ik de overlap bepaal. Des te meer overlap, des te groter de kans op een prima bruikbare panorama.
  7. Kantel even je camera tussen de verschillende panorama’s
    zodat je naderhand in de nabewerking perfect weet welke serie bij elkaar hoort.
  8. Maak meerdere series
    zodat je verschillende belichtingen kunt hanteren, maar treuzel niet. Zeker niet als er veel bewolking is, want dan ga je de panorama effect in de lucht goed terug zien. Zelf vind ik dit altijd een iets minder mooi effect.
  9. Geniet
    en kijk ondertussen om je heen om zo nieuwe kansen voor een panoramafoto te ontdekken. Zet je statief eens lager, zoek een nieuw standpunt en of maak ook eens een horizontaal panorama. Zo heb je met minder foto, doordat ze al liggend zijn een snelle methode om panorama’s te maken. Handig als je eens geen statief of 50 mm. tot je beschikking hebt.
  10. Werk in RAW
    zodat je in Lightroom en of Photoshop perfect je foto’s kunt afwerken en zo de eventuele belichtingsverschillen kunt oplossen. Overigens in Lightroom CC kun je echt perfect je panorama’s samenvoegen. Dankzij Lightroom hoef je ook niet eerst al je losse foto’s af te werken, maar doe je dit naderhand eenvoudig op de gehele panorama.

Vanavond was overigens zo’n avond dat alles klopte, dikke wolken, zon en dus kleur….. wat een traktatie… en dan is er achteraf maar 1 nadeel. Omdat je brackets schiet en ook nog eens panorama, Sja dan heb je wel even tijd nodig om e.e.a. af te monteren. Maar dag 39, groots kleurrijk genieten.

Impressie van vandaag